Our WC43

Restoration of the Dodge WC43 began in September 2006 but so far little is known of its origins. It was imported into the Netherlands from Canada a couple of years ago. However neither the importer nor the next owner began any restoration activities. Then in the summer of 2006 an advertisement was placed on the Marktplaats.nl website offering a Dodge WC43.

After we looked at the vehicle we took the risk to buy it. Almost everything mechanical was in pieces and so we didn’t know if the motor and gearbox worked! A few weeks later we went to collect the vehicle with a trailer. Here we noticed the first difference with the later series, it is narrower and therefore much easier to transport on a standard car trailer whereas the WC51 has a wheelbase of almost 2 meters and therefore needs a much wider trailer.


The first pictures show the arrival of the Dodge in Nuenen, near Eindhoven, the Netherlands. This is where it will be garaged and where we are currently very busy with the restoration. First we conducted a thorough inspection and saw that overall there was very little rust and that it is in remarkably good condition. That cheered us up enormously!

However the back of the bodywork was very dented and crumpled and had clearly been treated very roughly! After the war, the Dodge had been used by a garage to rescue broken-down motorists and probably had to push cars about with its bumpers. In fact the front bumper was so damaged that this needs to be completely replaced while the back bumper appears to be repairable.


We have already dismantled all the parts, grill, bumpers, cab, bodywork, chassis, footboards, engine, gearbox, wheels and axes etc. until all we had was a completely clean and bare chassis.

The Restoration Team

The restoration work could now begin and almost from nowhere a team appeared to help with this mega project on a more or less permanent basis. They include Harrie de Bruin, a super-handy guy who fitted out the workshop with tools and a workbench all by himself.
Thomas en Harrie

And then there is Gerard van Dijk, whose age indicates the considerable experience he has and whose knowledge and skills are indispensable to the others who are newcomers to this field. Gerard does not mind working in the background and there have been plenty of times when I came to the shed and Gerard had spent yet another morning or afternoon working on his own. And last but not least, there is Andre Vet who has been fully concentrating on the engine and the gearbox. But that won't be all, because we will also be needing this technical university graduate’s help with the electrical systems.
ˆ Gerard en Andre v

Restoration in progress

The chassis was found to be in a very good state, with only some surface rust and an unbelievable amount of sand caked on by oil and grease. Thorough cleaning with steel wire brushes revealed a near pristine chassis which gratefully absorbed the paint we offered. We then decided to overhaul the brakes which were completely stuck due to all the sand. However, the bolts could be loosened quite easily enabling us to replace the brake fittings and pipes. The brake shoes and drums were still in a good state of repair and could be fitted again after being cleaned.

The next job was dismantling the springs to get them going again. After 64 years everything had got completely stuck and any kind of spring action was completely out of the question. But now that they have been overhauled and greased with anti-seize compound, these springs will continue to last us for quite a number of years. After installing them again, we applied a fresh layer of paint - army green looks good on all of us! The axles and the differential gear were also properly cleaned and inspected. All gears were found to be still in a good state and were fitted back with some new gaskets.

The engine has been completely disassembled as well, the cylinder walls were cleaned by a specialist company and new piston springs were fitted, the valve tappets were ground and the valves cleaned. The clutch and the timing chain still looked good and could be reused and we have already starting rebuilding this as well!

We are currently working on the following projects:
• Dismantling the gauges and electrical systems in the cab
• Grinding the wheel arches and mudguards applying filler to them
• Fitting a new piece in the rear cab and filling the dents


  With the chassis returned to its “new” state the rebuilding could begin. The sanding and painting of the chassis went well and there were no unexpected delays. After the cylinders were lightly cleaned and given new piston rings, all seals were replaced, and the cylinder head assembled, as well as all the loose components such as the petrol pump, oil pump, dynamo etc, the engine was ready. Our thanks to Andre and Gerard who worked particularly hard on this. Also two tappets had broken off in the manifold. Harry Christiaans got them out and repaired everything perfectly as he does with everything he tackles!

Harrie Bruins and I worked on the cabin, the doors and the rear body. Gerard had already dismantled all the instrument dials and connections and so we asked Rien Harink, a fellow Wheels member, if he could check them. Amazingly, apart from the temperature gauge nothing was broken, only dirty and stuck, and soon Rien had everything going again.

At the beginning of January we were ready to try out the engine for the first time. With some petrol from a jerry can and a 12V battery we slowly tried to bring the engine back into life. Finally a coughing sound and a lot of blue smoke indicated that the motor was once again running!!! This was a very special moment for us all and especially for Andre and Gerard. A fine reward for all their effort.

We couldn’t run the engine too long because there was no radiator and therefore no cooling, but the compression was measured and found to be ok. Further restoration could now continue as hopefully we didn’t need to take engine out again. After this Gerard began to look at the gearbox and the transmission. Again there were no major problems here and we only had to clean everything, paint it, and reassemble it. The photos show this process very well. The pipes and tubing for both the petrol tank and the brake fluid was refitted to the chassis and also new cabling for the electricity. Luckily we already had these as a new cable loom in the USA costs approximately $900!

There were also no rotten spots in and around the cabin so we could begin straight away with the cleaning and painting. We took out the old interior and the seat, which the previous owner had recovered and was in a perfect state. On the outside of the cabin were a few dents and rust spots but we carefully sanded them down and filled them in. We entirely dismantled the window mechanisms in the door and reassembled them after restoring them. We fitted new rubber window seals and the doors were now ready to be hung again.

Meanwhile the technical side was also moving along well. Gerard had repaired the 4-wheel drive box and all the drive shafts and couplings so that everything worked as it should. Andre had been working on the engine, fitting a new radiator, the grill and a fly wheel, and it was beginning to look like a Dodge again! Harrie Bruins fitted the running boards and it was now possible to fit the cab on the chassis which was really a significant moment.

At the same time I had to do a lot of sanding and filling in the rear cabin. Then, coming back from the steam cleaner and welder the trailer fell off just before the shed and bounced along the road leaving covered in marks and scratches! It cost me much filler, paint and sweat but at least it now looks decent again!!

On the photos you can see that I have also bought a trailer, a K-38 telephone cable cutter. In fact this is an original telephone cable layer dating from 1943. These trailers were made by several manufacturers, and this is an example made by the Highway Trailer Company from Edgerton Wisconsin. Amazingly this coachwork company also made the rear section for the WC43. In fact they were the only manufacturers for the Telephone Dodge, you can see it on the makers plate.

Meanwhile we have put the rear cabin back on the chassis. Harrie has worked very hard on this, also fitting all the mudguards. With Piet de Bonts help we assembled the new roof interior, which had come with, it in the cabin. I also had a glazier make new glass so that after fitting out the cab I could properly assemble the rear window.

We also refitted the interior in the rear cabin. I painted all the drawers, Harrie Bruins fitted the side doors and Harry Christiaans worked on the locks. There were no keys with it, only a broken off one in one of the locks, and a key maker is trying to make news keys based on the existing piece.

Unfortunately Gerard became seriously ill with pneumonia and has had to take things easy. We might not see him again before the project finishes which would be a great shame as he is the man with the most experience and knowledge and we really need and benefit from his help and support. However, I am very grateful for everything he has done so far, and I know he has also done a lot when the rest of us were unable to be there. The first test drive is reserved for him!

We are now busy with small details which are very time-intensive. For example we’ve been working on assembling the windscreen for two days and have still not succeeded! Andre has also been working for a long time on installing all the instruments and dials in the dashboard. We still have a little way to go before we can really drive it but we are nearly there!!

We will regularly update this website with news of the restoration so please come back and visit us often!
Onze WC43

In september zijn we begonnen met het restaureren van de Dodge wc 43 uit 1942. Deze Dodge is al enige tijd geleden naar Nederland gekomen, hij werd een aantal jaren geleden ingevoerd vanuit Canada, zowel de importeur als de volgende eigenaar zijn niet aan de restauratie begonnen om welke reden dan ook.

Ineens stond er een advertentie op marktplaats waarin een Dodge werd aangeboden een wc 43, dit is een telefoonreparatie service wagen, gebruikt om telefoonlijnen uitteleggen en verbindingen te realiseren tussen cp-hq en front. Uit de schaarse informatie die beschikbaar is op het web blijkt dat er in 1942 zo`n 370 exemplaren zijn gebouwd vanwege een order van het Amerikaanse leger, omdat zij sinds dec. 1941 in de oorlog betrokken waren. Een vervolgorder is nooit afgegeven zodat het bij 370 exemplaren is gebleven, zo wie zo is de Dodgefabriek in1942 overgestapt op een ander type en zijn het vanaf die tijd de wc 51 en verder gebouwd.

Nadat we de auto zijn gaan bekijken en de gok gewaagd hebben, immers de techniek lag helemaal uit elkaar in onderdelen, dus we weten niet of de motor en versnellingsbak nog functioneren besloten we tot aankoop. Een paar weken later is de auto opgehaald met een gewone autoambulance, dat is het eerste verschil met de latere serie, hij is smaller en past daarom op een standaard autoambulance, makkelijk met vervoer, de wc51 en verder hebben een spoorbreedte van bijna 2 meter en daarom een bredere autoambulance nodig.
De eerste foto`s laten de aankomst zien in Nuenen waar hij voorlopig zal zijn te bewonderen en waar we druk bezig zijn met de restauratie. Een eerste grondige inspectie laat al meteen zien dat de auto nauwelijks roest heeft en in een opmerkelijk GOEDE conditie verkeerd. Dat geeft ons moed. Wel blijkt dat de achterbak behoorlijk gedeukt en verfrommeld is, ze zijn er ruw mee omgegaan! Na de oorlog heeft de auto dienst gedaan als garageservice auto om gestrande automobilisten weer op weg te helpen, en waarschijnlijk hebben ze wel eens voertuigen aangeduwd met de bumpers. De voorbumper is zo beschadigd dat deze geheel vernieuwd moet worden, de achterbumper lijkt nog herstelbaar te zijn.
Al gauw beginnen we met de demontage van alle onderdelen, gril, bumpers, cabine, achterbak, treeplanken, motorblok, versnellingsbak, tussenbak etc. totdat we een kaal chassis overhouden.
Het restaureren kan nu beginnen, er blijkt inmiddels een vast team te ontstaan die mij helpen met dit mega project, zoals Harrie de Bruin, een duizendpoot die alleen al de werkplaats geheel heeft voorzien van gereedschap en werkbank. En dan Gerard van Dijk, zijn leeftijd geeft aan dat er ongelofelijk veel ervaring aanwezig is en zijn kennis en kunde is onmisbaar voor de andere die groentjes zin op dit gebied, hij werk graag ook in de luwte, en dan kom je weer op de loods en dan heeft Gerard er weer een morgen of middag in zijn eentje gewerkt, de laatste van het span is Andre Vet, hij heeft zich op de motor en versnellingsbak gestort, maar daar zal het niet bij blijven, ook voor de elektra zullen we deze ir. nog nodig hebben.
Het chassis blijkt in een zeer goede staat, nergens meer dan wat vliegroest en heeeel veel zand aangekoekt met vet en smeer. Een grondige schoonmaakbeurt dmv. staalborstels laten een strak chassis zien die de aangeboden verf dankbaar absorbeert. Dan wordt besloten om de remmen te gaan reviseren, alles zat muurvast vanwege het vele zand, de bouten komen keurig los en zo kunnen we remcupjes en leidingen vervangen, de remschoenen en trommels zijn nog in een goede staat en worden na te zijn schoongemaakt weer gemonteerd. De volgende klus is het demonteren en gangbaar maken van de veerpaketten, na 64 jaar zit alles aan elkaar vast en was er van enige verende werking geen sprake meer, alles lekker ingesmeerd met kopervet, dan kan het weer een aantal jaren mee. Na montage kan hier dan ook de kwast weer over en legergroen past ons allemaal! De assen en differentieel worden ook goed schoongemaakt en geïnspecteerd, alle tandwielen zijn nog in goede staat, dus met nieuwe pakkingen volgt weer hermontage.
De motor is ook geheel uit elkaar gehaald, de randen in de cilinderwanden zijn door een bedrijf er uit gehoond en nieuwe zuigerveren gemonteerd, klepstoters geslepen en de kleppen schoongemaakt, koppeling en distributieketting zien er nog goed uit en kunnen worden hergebruikt, ook hier zijn we alweer bezig met opbouwen!

We zijn nu bezig met de volgende projecten;
-demontage van de meters en elektra van de cabine
-schuren en plamuren van de spatborden
-nieuw stuk in achtercabine en plamuren van de deuken.

Nu het chassis weer in nieuw staat verkeerd kan aan de opbouw worden beginnen, het schuren en verven van het chassis ging zeer goed er waren geen onverwachte dingen die al dan niet tegenvielen. We hebben de motor nadat de cylinderwanden licht waren doorgehoond voorzien van nieuwe zuigerveren, alle pakkingen vervangen en weer aan de montage begonnen van de cylinderkop en alle losse onderdelen die erop horen zoals benzinepomp, oliepomp, dynamo etc. Vooral Andre heeft samen met Gerard hier hard aan gewerkt. In het spruitstuk waren twee tapeinden afgebroken, Harry Christiaans heeft die eruit gehaald en alles weer hersteld en zoals alles wat Harry aanpakt van perfecte kwaliteit! Harrie Bruins en ik zijn bezig geweest met de cabine, de deuren en de achterbak. Gerard had eerst alle meters en bedieningsknoppen gedemonteerd waarna we aan ons wheels lid Rien Harink hebben gevraagd of hij ze weer in orde wilde maken, buiten de temperatuurmeter is er niets kapot, alleen maar vuil en vast , maar Rien heeft alles weer aan de gang gekregen.
Begin januari was het dan zo ver dat we de motor voor de eerste keer konden uitproberen, met wat benzine uit een kannetje en een 12V accu voor een flinke vonk kwam er langzaam leven in de motor, met een grauw geluid en veel blauwe rook werd de eerste benzine verstookt, hoera!!! Een zeer bijzonder moment voor ons allen en speciaal voor Andre en Gerard, nu werd hun inspanning beloond.De compressie werd gemeten en voldoende gevonden, verder kon de motor niet te lang draaien want er zat nog geen radiator op en derhalve was er geen koeling. Het opbouwen kan nu verder ter hand worden genomen, voorlopig hoeft de motor er niet meer uit. Na dit werk stort Gerard zich op de versnellingsbak en de transmissie rem, ook hier geen grote defecten alleen goed schoonmaken gangbaar maken, schilderen en weer monteren. Op de foto`s is dit proces goed weergegeven. Ook worden de leidingen weer op het chassis bevestigd van zowel de benzine toevoer, remvloeistof als een nieuwe kabelboom voor de electriciteit, deze zat er reeds bij, gelukkig maar want een nieuwe kost in de USA ongeveer $900.
Bij de cabine waren ook geen rotte plekken, zodat we hier ook konden volstaan met schoonmaken en verven, natuurlijk hebben we de oude binnenbekleding eruit gehaald, de voorbank was door de vorige eigenaren al opnieuw bekleed en zag er dus nog prima uit. aan de buitenkant van de cabine zaten nogwel wat plekken en deuken maar met ijverig schuren en plamuren komt dat ook weer in orde. Van de deuren hebben we de raammechanismen geheel gedemonteerd en weer opnieuw gemonteerd na ze gangbaar te hebben gemaakt, nieuwe raamrubbers geplaatst en ze staan nu klaar om aan de cabine te worden gehangen.

Inmiddels was het technische gedeelte ook klaar, Gerard had de tussenbak en alle aandrijfassen en kruiskoppelingen verzorgd zodat alles draaide zoals het hoort. Andre had de motor verder opgebouwd , een nieuwe bijgeleverde radiator geplaatst en de gril en vliegwiel er op gezet, het begint weer op een auto te lijken. Harrie Bruins zet de treeplanken er weer op zodat de cabine ook weer terug op het chassis kan ook dat is een groots moment. In dezelfde tijd heb ik de achterbak flink moeten schuren en plamuren, terugkomend van de spuiter en lasser viel de bak vlak voor de loods van de aanhanger af en stuiterde op de weg en zat dus nu vol met deuken en krassen. Het heeft me veel plamuur en verf en schuurpapier en zweet gekost maar de bak ziet er weer redelijk uit. Op de foto`s zie je ook nog dat ik een aanhangertje gekocht heb, een K-38 telephone cabel slicer, of te wel een orgineel telefoon kabellegger aanhangertje uit 1943. Deze trailers zijn door diverse fabrikanten gemaakt, een ervan is de Highway trailercompagny uit Edgerton Wisconsin, en wat blijkt? deze carrosseriebouwer heeft ook de achterbak gemaakt van deze wc43, zij waren de enige fabrikant voor de telefoondodges., kijk maar naar de typeplaatjes. Ook de achterbak heeft inmiddels zijn vaste plek weer terug op het chassis, Harrie heeft hieraan zeer hard gewerkt, en ook de montage van de spatborden achter heeft hij geheel verzorgd. Met Piet de Bont samen hebben we de nieuwe hemel in de cabine gemonteerd ook deze was er al bijgeleverd. Bij een glaszetter had ik nieuwe ruiten laten maken zodat ik na de bekleding de achterruit kon monteren. Ook in de achterbak kon het interieur weer terug, alle laden had ik geschilderd, Harrie B. heeft de zijdeuren weer aan de bak gezet en Harry C. heeft het sluitwerk herstelt of vernieuwd. Er zaten geen sleutels bij alleen een afgebroken sleutel in een van de deurknoppen, een sleutelmaker is nu aan het proberen om een nieuwe sleutel te maken op de bestaande deurknop. Helaas is Gerard ernstig ziek geworden, een verwaarloosde longontsteking noopt hem om het rustiger aan te doen, voorlopig zien we hem niet meer wat we allemaal heel erg vinden, immers de man met de meeste ervaring en de meeste kennis is er niet terwijl we hem nodig hebben. Wel ben ik hem zeer dankbaar voor alles wat hij tot nu toe gedaan heeft, hij is er ook veel aan bezig geweest als wij er niet waren. De eerste proefrit is straks voor hem. we zijn nu bezig met de details, wat erg tijdsintensief is, het monteren van de voorruit is ons na twee dagen nog steeds niet gelukt, Andre is al een lange tijd bezig met de installatie van alle instrumenten en klokken in het dashbord. We hebben nog even te gaan voordat we echt kunnen rijden.

we houden u via de website op de hoogte en de ontwikkelingen.

Thomas Schouten.